Dik en gezond haar, zo willen we allemaal wel ouder worden. Helaas is dit niet iedereen gegeven. Veel mannen en vrouwen krijgen te maken met haaruitval, waardoor de hoofdhuid ongewild zichtbaar kan worden. Een tekort aan vitamines en mineralen kan aan de basis van het haarverlies liggen. U kunt dit voorkomen door dagelijks voldoende, afwisselende vitamines binnen te krijgen. Welke haaruitval vitamine(s) precies bijdragen aan een optimale haargroei en een gezonde hoofdhuid kunt u hieronder lezen.

Haaruitval vitamine.

Haaruitval vitamine fabel of feit?

Heeft u de nieuwste reclame voor haaruitval verminderende vitamine supplementen al gezien? Als u de advertenties en reclames moet geloven zijn vitamine en mineralen supplementen de ideale oplossing voor een dunner wordende haardos. Feit is dat uw lichaam niet meer vitamines nodig heeft dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid en dat u de oorzaak van haaruitval door uw huisarts vast kunt laten stellen om gerichte behandeling mogelijk te maken. Haaruitval kan veroorzaakt worden door een tekort aan bepaalde vitamines. Als u dagelijks gevarieerd, verantwoord eet en daarbij regelmatig beweegt krijgt u normaal gezien genoeg vitamines binnen. Een gebrek kan op verschillende manieren ontstaan. Van een gebrek aan vitamine B tot een ijzertekort, hoe langer het gebrek aanhoudt hoe groter de kans op dof, droog, broos haar en haaruitval. Uw huisarts kan met een bloedonderzoek vaststellen of er sprake is van vitaminetekort. Indien dit het geval is, kan met behulp van een supplement het tekort worden aangevuld. Wees terughoudend met het gebruik van voedingssupplementen die beweren de haargroei te bevorderen. Indien u van bepaalde vitamines te veel binnenkrijgt, komt dat uw lichaam niet ten goede.

Vitamines voor gezond en dikker haar

Van verschillende vitamines en mineralen is bekend dat ze een goede werking hebben op de haargroei en de gezondheid van uw hoofdhuid.• Biotine of vitamine B8. Biotine draagt bij aan de natuurlijke productie van keratine, dat onmisbaar is voor een gezonde haargroei, sterke nagels en een gezonde huid. Producten als melk, pinda’s, noten, eieren en lever bevatten Biotine. • Vitamine B. Zo’n beetje alle vitamines uit de B groep zijn belangrijk voor uw haargroei. Fruit, groenten, vlees, vis, zuivel, eieren, peulvruchten, noten, zaden, aardappelen etc. zijn allemaal rijk aan diverse B vitamines. • IJzer. Een langdurig ijzertekort maakt het haar broos en veroorzaakt haaruitval. IJzer zit onder meer in donkergroene bladgroenten, maar ook broccoli, volkorenbrood, sperziebonen, rund- en lamsvlees bevatten ijzer. • Vitamine C. Deze wonderbaarlijke vitamine zorgt ervoor dat ijzer optimaal opgenomen kan worden en de haargroei optimaliseert. Vitamine C zit onder meer in citrusvruchten, aardbeien, spinazie en broccoli. • Daarnaast zijn ook mineralen als zink en koper onmisbaar voor een gezonde haargroei.Door dagelijks gezond en gevarieerd te eten krijgt u vanzelf voldoende vitamines en mineralen binnen. Af en toe een keer voor iets minder gezonds te kiezen is zeker niet schadelijk voor de haargroei. Maar wees uzelf er van bewust dat u voldoende afwisseling creëert tussen de verschillende voedingsschijven:• Zuivel producten, eieren, vis, vlees, vleeswaren en vleesvangers. • Oliën en vetten. • Brood, granen, rijst, aardappelen, peulvruchten en pasta. • Groenten en fruit. • Drank.Bij een gevarieerd voedingspatroon krijgt u doorgaans voldoende vitamines en mineralen binnen. Toch kiezen mensen geregeld voor het gebruik van een aanvullend voedingssupplement. De zogenaamde multivitamines worden daarbij het vaakst gekozen. Dat het gebruik hiervan vaak overbodig is, is nauwelijks bekend. Wilt u een haaruitval vitamine gebruiken? Kies dan voor een voedingssupplement dat ontwikkeld is om de haargroei te stimuleren.

Ervaringen haaruitval vitamine

Diverse producenten hebben een voedingssupplement ontwikkeld dat zich volledig op de haargroei richt. Hoe anderen het gebruik van deze supplementen ervaren, kunt u lezen in gebruikerservaringen. U vindt deze meningen online op onder meer een haarforum. Overweegt u het gebruik van een vitamine om haaruitval te verminderen? Wees er dan allereerst zeker van dat de haaruitval ook daadwerkelijk door een vitaminetekort wordt veroorzaakt. Afhankelijk van het soort vitamine gebrek waar u mee te maken heeft, kan voor aanvulling gekozen worden. Huisartsen kunnen hoge dosis vitaminepillen of ijzertabletten voorschrijven. Verwacht echter niet dat uw haargroei een week later is hersteld. Hier kunnen meerdere maanden overheen gaan. Gebruikt u een voedingssupplement om de haargroei te bevorderen? Wees dan consequent met het gebruik. Het heeft geen nut om zo af en toe eens een tablet of capsule te nemen. Regelmaat is cruciaal. Uw haar zal bovendien niet sneller gaan groeien. Het komt aan op geduld. Gaandeweg ziet u het haarverlies afnemen. Uw hoofdhuid wordt gezonder en uiteindelijk wordt uw haardos voller. Vitamines bij haaruitval zijn zeker geen wondermiddel voor een snelle oplossing.