Haaruitval en een dof ogende haardos kunnen het resultaat zijn van een tekort aan mineralen en vitaminen. Diverse vitaminen hebben invloed op uw haargroei en haaruitval. Om een gezonde haargroei mogelijk te maken is het van belang om dagelijks voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Een vitamine tekort kan haaruitval veroorzaken. Extra haarvitaminen al dan niet in combinatie met een voedingssupplement kunnen erger voorkomen.

Haaruitval vitamine gebrek

Heeft u gemerkt dat u meer haaruitval heeft dan normaal? Dagelijks verliest iedereen zo’n 50 tot 100 à 120 haren. Niets vreemds en zeker niets om u zorgen over te maken. Ziet u echter dat het doucheputje na een douchebeurt vol zit met haren? Vindt u ’s ochtends plukken haar op uw kussen of zit de kam keer op keer vol met haar? Laat dan zo spoedig mogelijk de oorzaak van het haarverlies vaststellen. Vitamine gebrek is een regelmatig geziene oorzaak van haarverlies. Ondanks dat u afwisselend eet, kan een tekort aan vitaminen ontstaan. Dit is niet iets wat zich van de een op de andere dag uit. Het is een proces waar meestal een langere tijd aan vooraf gaat en waar uiteenlopende oorzaken aan ten grondslag liggen. Welke vitamine gebrek kan haaruitval veroorzaken? • Vitamine-B. B vitamines zijn onmisbaar voor een gezonde haargroei. Een tekort kan door een huisarts vastgesteld worden. Een tekort aan vitamine B kan op diverse manieren ontstaan: medicijngebruik, roken en overmatig alcoholgebruik, ondervoeding, verschillende auto-immuunaandoeningen en een maag/darmstoornissen. • IJzergebrek. Een tekort aan ijzer kan haaruitval tot gevolg hebben. Regelmatig wordt ijzertekort vastgesteld bij mensen die vegetarisch eten, maar ook heftig bloedverlies kan tot een tekort aan ijzer lijden. IJzertekort kan met een eenvoudig bloedonderzoek worden vastgesteld. Zowel een tekort aan vitamine B als ijzer kan worden opgelost met extra vitaminepillen en/of ijzertabletten. Volg het advies en voorschrift van een huisarts nauwgezet op. Vaak herstelt de haargroei zich in de maanden die volgen vanzelf en heeft u geen aanvullende behandeling bij haaruitval nodig.

Vitamine gebrek voorkomen

Bij een afwisselend en verantwoord voedingspatroon krijgt u dagelijks voldoende vitamines en mineralen binnen. Het is algemeen bekend dat indien u gevarieerd eet met verse producten, groenten en fruit u uw verschillende lichaamsfuncties een plezier doet. De schijf van vijf kan u hierbij op weg helpen. Heeft u te weinig tijd om gevarieerd te eten? Of lukt het niet om voldoende variatie aan te brengen in uw levensstijl? Dan kan het gebruik van aanvullende voedingssupplementen helpen. U kunt kiezen voor zogenaamde multivitaminen. Wees er echter wel alert op dat een teveel aan bepaalde vitaminen en mineralen vaak meer kwaad doet dan goed. Wilt u haaruitval voorkomen of bestrijden met haarvitaminen? Kies dan bewust voor een samenstelling van vitaminen die speciaal ontwikkeld zijn om haaruitval tegen te gaan. Dit soort vitamines bevatten de mineralen en vitamines die nodig zijn voor een gezonde haargroei. Gebruik nooit meer dan de voorgeschreven hoeveelheid of de dosering zoals vermeld op de verpakking.

Haarvitaminen tegen haaruitval

Om al uw lichaamsfuncties, inclusief de haargroei, optimaal te laten functioneren is gezonde voeding in combinatie met voldoende lichaamsbeweging onmisbaar. Toch kan het door omstandigheden gebeuren dat u een tijdelijk vitaminegebrek heeft, waardoor haaruitval ontstaat. Een aantal belangrijke vitaminen en mineralen bevorderen een gezonde haargroei: • Biotine, vitamine B8. Dé haarvitamine om haaruitval tegen te gaan. Biotine draagt bij aan de gezondheid van uw haardos, maar ook de hoofdhuid en uw nagels hebben behoefte aan vitamine B8. Biotine zit onder meer in noten, pinda’s, peulvruchten, sojaproducten, melk en eieren. • Andere B-vitaminen. Vrijwel alle B-vitaminen zijn belangrijk voor een gezonde haargroei. Deze vitaminen zijn van invloed op diverse lichaamsfuncties, waaronder een verwijding van de bloedvaten en uw stofwisseling. • IJzer. IJzertekort veroorzaakt niet alleen haarverlies, het maakt uw haar ook brozer. IJzer zit in verschillende voedingsmiddelen waaronder vlees, donkergroente (blad)groenten, zeewier, bonen en pompoenpitten. Bij een normaal voedingspatroon zal een ijzertekort niet snel ontstaan. • Vitamine A, C en E. • Foliumzuur. Essentieel voor onder meer de cel ontwikkeling en de groei van verschillende weefsels. Foliumzuur houdt uw haarzakjes gezond en bevordert de doorbloeding. Producten als spruiten, broccoli, lever, citrusvruchten en groene bladgroenten zijn rijk aan foliumzuur. • Selenium en Zink. Beiden helpen om het haar gezond te houden. Artsen adviseren doorgaans om niet te veel aanvullende vitaminen en mineralen te gebruiken. Zeker als er van een tekort geen sprake is, is het zinloos om naar voedingssupplementen te grijpen. De bijwerkingen kunnen soms ernstig en langdurig zijn. Vermoedt u dat uw haaruitval wordt veroorzaakt door een vitaminegebrek? Laat u dan altijd adviseren door een huisarts of specialist. Op de website van onze samenwerkingspartner de Haarstichting kunt u ook veel informatie vinden over haaruitval vitamines.